enerģētika

Elektrum.lv klientu pašapkalpošanās portāls

Līdz ar jaunās klientu apkalpošanas un norēķinu sistēmas ieviešanu, Latvenergo nolēma veikt arī jauna klientu pašapkalpošanās portāla elektrum.lv izveidi.

Viena no redzamākajām pārmaiņām ir jaunā portāla responsīvais dizains - tas automātiski pielāgojas lietotās ierīces ekrāna izmēriem un tehniskajiem parametriem, kļūstot daudz ērtāk izmantojams ar datoru, planšetdatoru vai viedtālruni. Taču tā ir tikai aisberga redzamā daļa - pašapkalpošanās portāla funkcionalitātes nodrošināšanai ir uzrakstītas ap 150 000 programmas koda rindiņas un tā darbu ikdienā nodrošina ap 70 dažādi web servisi. Visai portāla funkcionalitātei ir izstrādāta tehniskā dokumentācija PPS (programmatūras prasību specifikācija) aptuveni 600 lpp. apjomā, kā arī HTML/CSS stila gids un dizaina vadlīniju dokuments, kas nodrošina efektīvu portāla attīstību nākotnē.

Elektrum.lv jaunā portāla izstrāde noritēja 18 mēnešus un tajā no mūsu puses iesaistījās 20 cilvēki, tai skaitā programmētāji, dizaineri, analītiķi, sistēmu arhitekts, lietojamības eksperts, testētājs un projektu vadītāji. Projekts tika realizēts pēc ūdenskrituma (waterfall) metodes un izstrādes darbu pārvaldība tika organizēta ar Jira sistēmu, kurā izstrādes laikā tika izveidoti ~7000 pieteikumi. Tākālai portāla attīstībai ir sastādīts ilgtermiņa plāns, kuru mēs kopā ar Latvenergo mārketinga, IT un klientu apkalpošanas servisa komandām realizējām, sadalot darbus apmēram 1 mēnesi garos posmos jeb sprintos.

Elektrum.lv ieviešanas brīdī bija ap 475 000 reģistrētu lietotāju, kuriem tiek nodrošina iespēja apskatīt savu elektroenerģijas patēriņu un apmaksāt rēķinus ar internetbankas starpniecību, kā arī sagatavot un nosūtīt oficiālus iesniegumus. Papildus klientiem tiek piedāvāts izvēlēties sev izdevīgāko elektroenerģijas produktu, balstoties uz vēsturiskajiem elektroenerģijas patēriņa datiem. Portālā iespējama arī jauna klienta līguma sagatavošanu un noslēgšana. Jaunizveidotajā sadaļā Patēriņa pārskats kļuvis ērtāk pārlūkot veiktos maksājumus, šie jauninājumi ļaus klientiem salīdzināt patērētās elektroenerģijas datus ar iepriekšējiem periodiem, tādējādi būs iespējams izdarīt secinājumus, kā izmaiņas elektroenerģijas lietošanas paradumos un energoefektivitātē atspoguļojas ikmēneša patēriņā.

Portāla tehniskā arhitektūra ir veidota servisu-orientēta - tas ir integrēts ar Latvenergo Oracle Utilities Customer Care and Billing Solutions sistēmu, kurā tiek uzglabāta visa informācija par klientiem, norēķiniem un citi klientus rakturojoši dati. Datu apmaiņa notiek izmantojot web-servisus (XML, SOAP) - darbu ikdienā nodrošina ap 70 dažādas specifikas web servisu.

Lai nodrošinātu klientu autorizāciju un ērtu rēķinu apmaksu, izveidota integrācija ar Latvijas populārākajām internetbankām (Swedbank, SEB Banka, Nordea, DNB, Citadele, Norvik Banka). Autorizēties iespējamsarī ar ID karti.

Tehniskā platforma ir veidota uz Laravel PHP ietvara (framework) ar mūsu izstrādātu satura vadības sistēmu LEAF CMS. Programmatūras koda versionēšanai tika izmantots GitLab, savukārt automatizētai testēšanai PHPUnit rīks. 

Atsevišķa portāla daļa ir izveidota Latvenergo darbiniekiem, lai nodrošinātu klientu apkalpošanu gan klātienē, gan attālināti.

Lai nodrošinātu simtiem tūkstoš portāla lietotāju ikmēneša vajadzības, esam palīdzējuši izplānot mērogojamu serveru arhitektūru un pielāgojuši tehnisko risinājumu īpaši lielam pieprasījumu skaitam. Pirms portāla publicēšanas slodzes testus un ātrdarbības mērījumus veicām ar Apache jMeter rīku.

Kopš 2012. gada CUBE Systems un Latvenergo komandas ikdienā strādā kopā, lai attīstītu Latvijas, Lietuvas un Igaunijas portālus un pielāgotu tos mainīgajām tirgus un klientu vajadzībām.

Līdz ar portāla ieviešanu tā nosaukums tika mainīts no e-latvenergo.lv uz elektrum.lv. Elektrum vārds klientiem ir labi zināms kā Latvenergo piedāvāto elektroenerģijas produktu nosaukums, tāpēc šādi nosaukts arī modernizētais portāls.

Latvenergo ir vadošais elektroenerģijas tirgotājs Baltijā. Uzņēmums darbojas kopš 1939. gada un šobrīd apkalpo vairāk kā 850 000 klientus Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.

citi mūsu projekti